KENALI LABEL PRODUK KOSMESTIK💄💋




Sekiranya anda seorang yang prihatin terhadap label produk penjagaan kulit, anda mungkin biasa dengan istilah "non-comedogenic," "hypoallergenic," dan "bebas wangian/fragrance free."

Tetapi jika anda baru memulakan rutin penjagaan kulit atau masih tidak tahu tentang apa yang dimaksudkan dengan istilah ini,jom baca:

☘Bukan komedogenik/ non comodogenic

✅komedo adalah pori yang tersumbat. Produk "tidak komedogenik" biasanya sesuai untuk yang mempunyai kulit berminyak atau jerawat.
.
✅Mempunyai tekstur yang lebih ringan atau kurang bahan berminyak untuk mengelakkan penyumbatan pori-pori.

✅produk "tidak komedogenik" bukan jaminan bahawa kulit anda tidak akan mempunyai jerawat lagi.

☘    Hypoallergenic

✅Label "hypoallergenic" berfungsi menunjukkan bahawa produk tersebut telah dirumus menjadi kurang berkemungkinan menyebabkan reaksi alergi.

✅Label hypoallergenic boleh membantu orang-orang yang kulitnya sensitif atau mudah berlaku kerdangan.

✅"hypoallergenic" produk tidak semestinya bermaksud tiada lansung alahan yang berlaku.

✅Jika anda cenderung mengalami alergi, cara yang baik untuk mula menguji produk baru adalah dengan meletakkan pada lengan. Dan lihat samada boleh memberi riaksi alergik ataupun tidak kepada kulit anda

🧪Bebas wangian vs Unscented

✅"bebas pewangi" bermaksud tidak ada wangian yang ditambah.

✅Walau bagaimanapun, produk bebas wangian tidak semestinya bebas wangian jika mempunyai bahan semulajadi atau minyak pati, yang bertindak sebagai wangian


✅"Unscented," sebaliknya, bermaksud wangian yang dicampur sama ada untuk menutupi bau yang tidak menyenangkan atau membuatnya kelihatan tidak mempunyai apa-apa bau.

✅Jadi hanya kerana produk tidak mempunyai bau yang jelas tidak bermakna ia selamat untuk orang yang sensitif terhadap wangian.

🌞spektrum luas/broad spektrum

✅produk spektrum luas bermaksud produk yang menghalang sinaran UVB dan UVA dari matahari.

🧴Parabens

✅Parabens adalah bahan pengawet yang memberikan kosmetik jangka hayat yang lebih lama.

✅Pada label, anda mungkin melihat paraben yang biasa digunakan dalam kosmetik: metilparaben, propylparaben, dan butylparaben

✅semua dianggap selamat untuk digunakan dalam produk kosmetik pada tahap sehingga 25 peratus. Parabens dianggap selamat pada tahap rendah.

👩🏻Collagen/kolagen

✅Collagen/kolagen adalah protein struktur utama yang terdapat pada kulit dan tisu penghubung yang lain. Ini adalah bahan yang memberikan kulit anda kelihatan licin.

✅Disebabkan oleh peningkatan usia, pengeluaran kolagen dari dalam badan berkurangan, jadi anda boleh memilih produk penjagaan kulit anti-penuaan yang mengandungi kolagen seperti asid cichoric.

🤓Memahami bahan yang terdapat dalam produk kosmetik sendiri memudahkan setiap individu memilih produk yang bersesuai dengan diri.

Tidak bermakna jika ia sesuai untuk rakan karib anda maka ianya sesuai untuk anda😉

🌸Like fb page kami di fb.my/farmasimarmin

☎pertanyaan? http://www.wasap.my/601116776799

🚚Penghantaran ke rumah shopee.com.my/farmasimarmin

Comments

Popular Posts